|
2016-04-26 20:45:27, kedd
|
|
|
A tudat és a test kapcsolatának meghatározása a nyugati pszichológiában és a védikus szentírásokban
Téma: Filozófia
Vizsgálódásom tárgyát a tudat, valamint a test és lélek bonyolult és sokrétű problematikája köré fonódó gondolatok képezik. Elsőként annak jártam utána, vajon a mindennapi nyelvhasználatban mit értünk tudat, elme és lélek szavaink alatt.
Mi a tudat?
Mivel jelen írásomban nem csupán a tudat és a test kapcsolatáról esik szó, hanem ezek mellett a lélekről, az elméről és az intelligenciáról is, elsőként mindenképpen érdemes kísérletet tennünk arra, hogy meghatározzuk, vajon mit is jelent napjainkban a tudat, az elme és a lélek?
A magyar nyelv értelmező szótárában a tudat címszó[1] alatt négy meghatározást is olvashatunk. Az első szerint az agy legmagasabb szintű képessége a tudat, amely egyrészt visszatükrözi az anyagi világot és a létet, másrészt meghatározza az ezekhez való viszonyunkat, és olyan fogalmakat alkot, amelyek segítségével az ember képes gondolkodni és ítélni. Ehhez kapcsolódik az a meghatározás is, mely szerint a tudás mint képesség révén megszerzett, egymással rendszert alkotó fogalmak, képzetek, affektív és akarati élmények összességét jelenti. A harmadik, bár ritkán alkalmazott definíció szerint a tudat nem más, mint öntudat. A negyedik jelentés szerint a tudat olyan szubjektív pszichikai élmény, amelyben a személy úgy érzi, hogy valaminek a meglétéről teljes bizonyossággal rendelkezik, hogy az adott dolgot világosan látja, tisztában van vele, és hogy ez a bizonyosság tulajdonképpen hit, meggyőződés, elismerés és feltevés is egyben.
Az elme[2] legfőképp azt az értelmi készséget jelenti, amely képessé tesz minket, embereket a gondolkodásra, de az embert mint gondolkodó lényt (bölcs ember, tudós) is jelölheti. Az elme emellett utalhat az észre, a képzeletre, valamint az emlékezetnek, illetve a tudatnak arra a részére is, amelyre a figyelem aktuálisan irányul.
A lélek meghatározása[3] tűnik a legösszetettebbnek, s ezáltal a legkevésbé letisztultnak. Korai felfogás szerint a lélek az élettevékenység feltételezett, részben anyagszerű hordozója az emberi testben, amely a halál pillanatában elhagyja azt. Leginkább a kereszténység tanítása szerint az ember személyiségének hordozója, amely anyagtalan, és így fizikailag nem is érzékelhető, s mivel Istennel rokon, így magasabb rendűvé teszi őt az állatoknál. Ezek mellett a lélek a központi idegrendszer komplex folyamatain alapuló olyan jelenségek és folyamatok összességét is jelenti, mint az értelem és a gondolkodás, az érzékelés, az akarat, az emlékezés és a képzelet. Ezeken túl a lélek jelentheti az egyént magát, illetve valaminek az éltető elemét, mozgatórugóját.
Werner D. Fröhlich Pszichológiai Szótárában a tudatról[4] hosszú szócikket olvashatunk, ám a lélek meghatározása nem szerepel benne. Az elme[5] fogalmának leírásakor az elme mellett szinonimaként szerepel a szellem és a tudat (mind) is. Az egyik meghatározás szerint e három fogalom olyan mentális folyamatok összességét jelenti, amelyek egyénen belül és egyének között is lezajlanak. Ezeknek a pszichikus folyamatoknak a szinonimái a lélek és az értelem, a tudatos és a tudattalan, tisztán belső folyamatok. Fröhlich szerint a másik, a filozófiában és a teológiában használatos jelentése szerint az elme fogalma nem más, mint a mentális, azaz a pszichikus folyamatok alapjául szolgáló szubsztrátum, vagyis a lélek.
Talán ebből a néhány szócikkből is jól látható, mennyire nehéz a modern nyugati filozófiának és pszichológiának definiálnia a tudat fogalmát. Mindez természetesen felveti annak a kérdését is, hogy vajon hogyan határolható el egymástól a test, a tudat, az elme, az ész, az értelem és a lélek fogalma? William James 1890-ben úgy vélte, hogy a tudatosság megtapasztalásának lényege az önreferenciában rejlik, amely nem más, mint a tapasztalat felvevője és közvetítője. ,,A tudatosság általános ténye nem az, hogy érzések léteznek, illetve hogy gondolatok léteznek, hanem az, hogy én gondolkodom, illetve hogy nekem érzéseim vannak".[6] Ezzel kapcsolatban a későbbiek során, például Descartes tudat-elméletében, középpontba kerül az a probléma, hogy vajon hogyan tudjuk megismerni saját tudatunkat és mások tudatát. A tudattal kapcsolatos kérdések leginkább három fő csoportba sorolhatók: az első a tudattal kapcsolatos témakör pszichológián belül elfoglalt helyére, a második a tudat természetére, végül a harmadik kérdéscsoport a tudat funkciójára igyekszik választ találni.[7]
A megismerés nyugati attitűdjével szemben az India időtlen bölcsességét őrző szanszkrit szövegek, a Védák egyértelmű meghatározását adják nemcsak a tudat, de a test és lélek fogalmának, valamint kettejük kapcsolatának is. A ,,véda" szó tudást jelent, s amint neve is utal rá, a védikus irodalom átfogja az emberi tudás minden területét. Ezért ha a tudatról, a lélekről vagy a testről szeretnénk tudást szerezni, mindenképpen érdemes ezekhez az ősi írásokhoz fordulnunk. Ezek a szövegek eredetileg szájhagyomány útján maradtak fenn, amelyet első ízben az Isten irodalmi inkarnációjaként elfogadott Sríla Vjászadéva jegyzett le, mintegy ötezer évvel ezelőtt. Később a Védák lényegét Vjászadéva a Védánta-szútraként ismert aforizmagyűjteményben tette közzé, a Védánta-szútrához fűzött magyarázat pedig nem más, mint a Srímad-Bhágavatam, vagy más néven a Bhágavata Purána. A Srímad-Bhágavatam 18 ezer verse egyaránt tartalmaz történelmi eseményeket és filozófiai beszélgetéseket - erre a szentírásra úgy tekintenek, mint ,,a védikus irodalom fájának érett gyümölcsére", s mint ilyen, a védikus tudás leghitelesebb és legteljesebb megvilágítását tárja az olvasó elé.
Ha a tudat, az elme és a test kapcsolatáról szeretnénk többet megtudni, akkor a Srímad-Bhágavatam mellett egy másik fontos védikus szentírást szintén érdemes segítségül hívnunk, mégpedig a Bhagavad-gítát, mely eredetileg az ősi szanszkrit történelmi eposz, a Mahábhárata egyik fejezete. A kali-kor[8] kezdetén, vagyis mintegy ötezer évvel ezelőtt beszélte el az Istenség Legfelsőbb Személyisége, az Úr Krisna a Bhagavad-gítát barátjának és tanítványának, Ardzsunának. A mű - melynek jelentése: ,,Isten Éneke" - öt fő témával foglalkozik, vagyis (1) a Legfelsőbb Irányítóval (ísvara), (2) azokkal az élőlényekkel, akiket irányít (dzsívák), valamint kettejük kapcsolatával. A filozófiai párbeszéd témája még ezek mellett (3) az anyagi természet (prakriti), (4) az idő - amely az egész univerzum létezésének, illetve az anyagi természet megnyilvánulásának időtartama -, valamint (5) a tettek (karma). Világos és egyértelmű leírását találjuk annak, hogy ki Isten, kik az élőlények, mi az anyagi természet és a kozmikus megnyilvánulás, ezeket miképpen irányítja az idő, valamint hogy milyen tetteket végeznek az élőlények. Ezt a két védikus szentírást, a Srímad-Bhágavatamot és a Bhagavad-gítát, több más fontos szanszkrit szöveggel együtt, Ő Isteni Kegyelme A. C. Bhaktivédanta Szvámi Prabhupáda (1896-1977) hozta el a nyugati világba: angol nyelvű fordításainak és magyarázatainak köszönhetően napjainkban ez a védikus tudás széles körben is hozzáférhetővé vált.[9]
A Bhagavad-gítá versei alapján Bhaktivédanta Szvámi egyértelműen megmagyarázza, hogy mit jelent a lélek és mit jelent az élőlény tudata. A leírás szerint[10] a test és a lélek egymástól elkülönülő szubsztanciák, egymástól nagyon eltérő természettel. A lélekkel ellentétben az anyagi test hatféle változáson megy keresztül: egy anya méhéből megszületik, fennmarad egy ideig, növekszik, utódokat hoz létre, fokozatosan elsorvad, majd végül a feledés homályába merül. Ezzel szemben a lélek nem születik és nem is öregszik meg, sőt utódokat sem hoz létre, és nem is hatnak rá az anyagi test változásai. Amit például mi megszületésnek vélünk, az valójában a test megszületése, hiszen a lélek nem születik és nem hal meg, csupán átmenetileg egy anyagi testbe költözik. Az egyéni lélek a Legfelsőbb Lélek parányi, töredék része, minőségileg egy a Legfelsőbbel, örökkévaló és mindig létező. Mivel a lélek tiszta, ezért eredetileg a tudat is tiszta, mint a víz.[11] Ha azonban a tudat kapcsolatba kerül az anyaggal, akkor az anyagi mentalitás beszennyezi az élőlény tudatát, amely meg fogja határozni azt is, hogy a lélek és vele együtt a tudat a lélekvándorlás során milyen anyagi testet fog elfogadni következő életében.
|
|
|
0 komment
, kategória: Érdekességek |
|
Címkék: intelligenciáról, inkarnációjaként, beszélgetéseket, pszichológiának, önreferenciában, élettevékenység, pszichológiában, személyiségének, magyarázatainak, tulajdonképpen, megvilágítását, meghatározását, lélekvándorlás, problematikája, hozzáférhetővé, megnyilvánulás, bizonyossággal, mozgatórugóját, megszületésnek, szentírásokban, szájhagyomány, kereszténység, kapcsolatáról, kapcsolatának, pszichológiai, szinonimaként, tanítványának, meghatározása, szubsztanciák, kérdéscsoport, vizsgálódásom, megmagyarázza, feltételezett, visszatükrözi, gondolkodásra, meghatározzuk, test kapcsolatának, nyugati pszichológiában, védikus szentírásokban, mindennapi nyelvhasználatban, test kapcsolatáról, magyar nyelv, tudat címszó, első szerint, anyagi világot, ezekhez való, ember képes, tudás mint, negyedik jelentés, tudat olyan, meglétéről teljes, adott dolgot, Werner, Fröhlich Pszichológiai Szótárában, William James, Sríla Vjászadéva, Bhágavata Purána, Istenség Legfelsőbb Személyisége, Isten Éneke”, Legfelsőbb Irányítóval, Isteni Kegyelme, Bhaktivédanta Szvámi Prabhupáda, Bhaktivédanta Szvámi, Legfelsőbb Lélek,
|
|
|
|
Png telefon Éretlen vers Hogy lehet megtartani A jó emberek mindig szépek mar... Facebookon kaptam Mindig jusson idő nevetni Miért kiabálunk amikor dühösek... Paul David Tripp Április 19 Nagyon különös Örülök, hogy látlak! Kellemes vasárnapi kikapcsolód... Facebookon kaptam Facebookon kaptam Régi emberek, akikre máig büsz... Facebookon kaptam Facebookon kaptam Annuska bar... Gyerekként sokat küzdöttünk az... Fekete-erdő desszert Gonosz démon-álarc Leonardo da Vinci gondolata Akarat A nemzeti hovatartozás kulturá... s immár én is felragyogva, ért... Facebookon kaptam Mírjam barát... Facebookon kaptam Hiányzik A tömeg, a Mester, a módszer, ... Facebookon kaptam Mit beszél, nem értem, hogy m... A jó emberek mindig szépek mar... Gonosz démon-álarc Paul David Tripp Április 21 A boldog családok mind hasonló... Nem méltó hozzád Weöres Sándor - A hársfa mind ... s immár én is felragyogva, ért... Facebookon kaptam Akarat Csak a fogyatkozás látható 69 éve hunyt el Albert Einstei... Akarat Jó éjszakát Tavaszi kép Nagyi telefonál Az engedelmesség miért nem vál... Facebookon kaptam Facebookon kaptam Cs Ildikótól Radikális szeretet Jó éjszakát Png fotel Soha ne kedvezz... Szívem tiéd Facebookon kaptam Facebookon kaptam Leonardo da Vinci gondolata Tavaszi kép Őrizkednünk kell... Zsolnay Vilmos világhírű kera... Ami embereknek lehetetlen, az... Leonardo da Vinci gondolata A tömeg, a Mester, a módszer, ... Rátalálsz Facebookon kaptam Szép álmokat! 69 éve hunyt el Albert Einstei... Facebookon kaptam Cs Ildikótól A sors Facebookon kaptam Nagyon különös Facebookon kaptam Jónás Tamás – Végtelen b... Fekete-erdő desszert Alvó cicák A kételkedés kezelése Gyerekként sokat küzdöttünk az... Akarat Png virág Kerüld el az evangélium örömén... Örülök, hogy látlak! A boldog családok mind hasonló... George Gordon Lord Byron: Inez... Csak a fogyatkozás látható 210 éve született a SZÓZAT meg... Őrizkednünk kell... Szép estét kedves látogatóimna... Facebookon kaptam Facebookon kaptam Idő A Megváltó szolgálatában Facebookon kaptam Facebookon kaptam Facebookon kaptam Png fotel Nem tudhatod Egy lelki imádság Egy lelki imádság Facebookon kaptam Cs Ildikótól Szép estét A jó emberek mindig szépek mar... Facebookon kaptam Annuska bar...
|
|
|
|
test kapcsolatának, nyugati pszichológiában, védikus szentírásokban, mindennapi nyelvhasználatban, test kapcsolatáról, magyar nyelv, tudat címszó, első szerint, anyagi világot, ezekhez való, ember képes, tudás mint, negyedik jelentés, tudat olyan, meglétéről teljes, adott dolgot, bizonyosság tulajdonképpen, értelmi készséget, embert mint, elme emellett, tudatnak arra, figyelem aktuálisan, lélek meghatározása, legkevésbé letisztultnak, élettevékenység feltételezett, emberi testben, halál pillanatában, kereszténység tanítása, ember személyiségének, központi idegrendszer, lélek jelentheti, egyént magát, éltető elemét, elme mellett, egyik meghatározás, pszichikus folyamatoknak, teológiában használatos, elme fogalma, pszichikus folyamatok, néhány szócikkből, modern nyugati, tudat fogalmát, lélek fogalma, önreferenciában rejlik, tapasztalat felvevője, tudatosság általános, későbbiek során, tudattal kapcsolatos, tudat természetére, harmadik kérdéscsoport, tudat funkciójára, megismerés nyugati, védikus irodalom, emberi tudás, lélekről vagy, testről szeretnénk, szövegek eredetileg, védikus tudás, másik fontos, filozófiai párbeszéd, anyagi természet, egész univerzum, kozmikus megnyilvánulás, nyugati világba, élőlény tudata, leírás szerint, lélek egymástól, lélekkel ellentétben, anyagi test, anya méhéből, feledés homályába, test megszületése, anyagi testbe, egyéni lélek, lélek tiszta, tudat kapcsolatba, anyagi mentalitás, élőlény tudatát, lélekvándorlás során, intelligenciáról, inkarnációjaként, beszélgetéseket, pszichológiának, önreferenciában, élettevékenység, pszichológiában, személyiségének, magyarázatainak, tulajdonképpen, megvilágítását, meghatározását, lélekvándorlás, problematikája, hozzáférhetővé, megnyilvánulás, bizonyossággal, mozgatórugóját, megszületésnek, szentírásokban, szájhagyomány, kereszténység, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
16396 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 1646
- e Hét: 11755
- e Hónap: 20938
- e Év: 73646
|
|
|